7 zásad správné spánkové hygieny

Špatně se vám usíná? Během spánku se budíte a ráno nejste schopni vstát? Důvodem nespavosti a špatného usínání může být nejen nevhodně uspořádaná ložnice, stres, nebo večerní přejídání, ale také časté pití zeleného čaje. Čemu se během dne vyhnout a co naopak přidat, abyste si užívali dokonalý spánek?

Denní potřeba spánku

Potřeba spánku je u každého jedince opravdu velmi individuální. Nemůžeme říct, že všichni lidé by měli spát 8 hodin denně. Jinak dlouhý spánek by si měli dopřát těhotné ženy, teenageři, dospělí manuálně pracující muž či senior. U dospělého člověka se hovoří o rozmezí 7-8 hodin denně samozřejmě v závislosti na vydané aktivitě. Jinou potřebu spánku budete mít po celodenním závodění či celodenním lenošení. U dětí platí, že čím mladší dítě je, tím více spánku potřebuje.

7 zásad správné spánkové hygieny

Pravidla spánkové hygieny

Existuje soubor pravidel, které jsou prevencí zdravého spánku. Co do nich řadíme?

  1. Snažte se během dne omezit konzumaci kávy, černého i zeleného čaje či energetických nápojů. Tyto nápoje totiž povzbuzují váš organismus a brání plynulému usínání.
  2. Před spaním se nepřejídejte. Večerní mlsání zatěžuje váš žaludek, což může být důvodem horšího usínání. Váš žaludek se totiž snaží strávit vše, co jste před spaním snědli.
  3. Před spaním nemyslete na resty v práci, problémy, apod. Zbytečně se stresujete a nebudete moci usnout. Raději si vezměte do ruky knihu a myslete na to, že problémy můžete vyřešit stejně až zítra.
  4. Vyhněte se také kouření, jelikož nikotin povzbuzuje organismus.
  5. Místnost určená ke spaní by měla mít příjemnou teplotu a nemělo by do ní pronikat světlo zvenčí.
  6. Vytvořte si spánkovou rutinu a denně vstávejte a choďte spát vždy ve stejný čas, a to i o víkendu.
  7. Nezapomeňte, že svou roli v usínání hraje také uspořádání ložnice. Spát byste měli tak, aby vaše nohy směřovaly směrem ke dveřím. V ložnici by nemělo být také příliš doplňků a květin. Zapomeňte v ložnici na elektronická zařízení, která produkují bílé světlo, které má negativní vliv na tvorbu melatoninu. Vyhněte se zvláště televizi v ložnici.

7 zásad správné spánkové hygieny